Wednesday, May 23, 2012

Mahkota dan Gendik Permaisuri Negeri Terengganu

Assalamualaikum w.b.t...
Alat alat kebesaran diraja merupakan salah satu lambang kedaulatan dan kemegahan kerajaan beraja tersebut. Bagi kerajaan beraja negeri Terengganu, antara alat kebesaran dirajanya adalah mahkota dan gendik diraja yang menjadi pakaian ulu kepada permaisurinya.
Dalam entry kali ini, HUNKZ ingin berkongsi tentang alat kebesaran diraja Terengganu yang dipakai oleh setiap permaisuri negeri ini.

MAHKOTA PERMAISURI TERENGGANU

Mahkota permaisuri Terengganu
Foto : Portal Diraja Terengganu
Mahkota ini merupakan pakaian ulu kepada permaisuri kepada Sultan Terengganu. Mahkota ini hanya dipakai sekali sahaja dalam seumur hidup baginda permaisuri negeri Terengganu iaitu pada hari kemahkotaan dan pertabalan Sultan Terengganu yang baru. Mahkota ini akan diletakkan diulu permaisuri Sultan Terengganu selepas Sultan Terengganu sempurna dimahkotakan.

Mahkota ini diperbuat daripada emas kuning yang bermutu tinggi dan ditatahkan dengan permata dan berlian. Di bahagian tengah mahkota ini pula terdapat lambang bulan sabit dan juga lambang bintang pecah lima yang ditatahkan dengan permata.

Potret Almarhumah Tengku Ampuan Mariam memakai mahkota.
Sejarah mencatatkan bahawa mahkota ini buat pertama kalinya digunakan semasa istiadat pertabalan dan kemahkotaan Almarhumah DYMM Tengku Ampuan Mariam iaitu pada 3 Mac 1921. Almarhumah merupakan permaisuri kepada Almarhum DYMM Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah.
Mahkota ini kemudiannya terus digunakan sebagai salah satu alat kebesaran permaisuri Terengganu semasa istiadat pertabalan.

KDYMM Sultan Mizan dimahkotakan terlebih dahulu sebelum permaisurinya iaitu KDYMM Sultanah Nur Zahirah dimahkotakan dengan mahkota permaisuri Terengganu 
Setelah selesainya KDYMM Sultan Mizan dimahkotakan, barulah mahkota permaisuri akan diletakkan diatas ulu KDYMM Sultanah Nur Zahirah. 


GENDIK PERMAISURI TERENGGANU

Berbeza dengan mahkota permaisuri yang hanya akan dipakai oleh permaisuri Terengganu pada istiadat kemahkotaan dan pertabalan baginda, GENDIK pula merupakan alat kebesaran baginda permaisuri yang akan dipakai oleh permaisuri Terengganu ketika baginda menghadiri istiadat istiadat diraja seperti istiadat penganugerahan darjah dan bintang kebesaran serta majlis diraja yang lain.

Gendik permaisuri Terengganu
Foto : Portal Diraja Terengganu
Gendik diraja ini merupakan pakaian ulu kepada setiap permaisuri Negeri Terengganu, ianya diperbuat daripada emas putih dan ditatahkan pula dengan berlian yang berkualiti tinggi dari London.
Di tengah tengah rekaan gendik ini disematkan pula lambang kebesaran Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultanah Terengganu. Di bahagian kanan dan kiri gendik ini pula terdapat empat buah lambang bulan dan bintang.

Gendik ini mula menjadi alat kebesaran Diraja Terengganu apabila ianya ditempah khas dari London untuk digunakan buat pertama kalinya pada istiadat pertabalan Almarhum DYMM Sultan Mahmud Al Muhtafi Billah Shah dan permaisuri baginda, Almarhumah DYMM Tuanku Ampuan Bariah.

Almarhumah DYMM Tuanku Ampuan Bariah mengenakan Gendik  permasuri Terengganu dalam salah satu potret baginda sebagai Tengku Ampuan Terengganu.
Almarhumah Tuanku Ampuan Bariah mengenakan gendik yang sama ketika menghadiri Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong X.
Foto : Jabatan Penerangan Negara
Foto : Jabatan Penerangan Negara
KDYMM Sultanah Nur Zahirah merupakan permaisuri Negeri Terengganu yang kedua mengenakan gendik ini sebagai pakaian ulu baginda. Baginda mewarisi gendik ini daripada Almarhumah bonda mertuanya, Almarhumah Tuanku Ampuan Bariah.
KDYMM Sultanah Nur Zahirah mengenakan gendik yang sama ketika menghadiri Istiadat Santapan Malam sempena Jubli Perak Pemerintahan Sultan Pahang.
Foto : Jabatan Penerangan Negara
Gendik yang sama tersemat diulu KDYMM Sultanah Nur Zahirah.
Dari kiri : YMM Tengku Ampuan Tua Terengganu, Tuanku Ampuan Intan Zaharah, KDYMM Sultanah Nur Zahirah, KDYMM Sultan Mizan, YMM Almarhumah Tuanku Ampuan Bariah.
Tiga potret rasmi KDYMM Sultanah Nur Zahirah sepanjang baginda bertakhta sebagai Sultanah Terengganu, dalam ketiga tiga potret rasmi baginda, KDYMM Sultanah Nur Zahirah mengenakan gendik permaisuri Terengganu.