Sunday, May 13, 2012

Kenali YTM Paduka Bonda KDYMM Sultan Mizan Zainal Abidin


Assalamualaikum w.b.t...HUNKZ kembali lagi..hihi

Dalam entry kali ini HUNKZ ingin berkongsi serba sedikit latar belakang Bonda kepada KDYMM Sultan Mizan Zainal Abidin, Sultan Terengganu..

Individu yang HUNKZ maksudkan ialah, Yang Teramat Mulia Tengku Besar Terengganu Sharifah Nong Fatimah binti Syed Abdullah Al Saggof.
YTM Sharifah Nong merupakan puteri dari keturunan Syed yang berasal dari Singapura dan beliau telah diputerikan pada 7 Oktober 1939.

YTM Tengku Besar Terengganu
Sharifah Nong Fatimah binti Syed Abdullah Al Saggof
DK (Terengganu), SSMT
Dengan izin illahi, beliau telah bertemu jodoh dengan Almarhum Sultan Mahmud Al Mukhtafi Billah Shah pada 15 April 1959. Pada saat beliau bergelar isteri yang sah kepada Almarhum Sultan Mahmud, beliau juga merupakan isteri kedua kepada Almarhum. Isteri pertama Almarhum Sultan Mahmud ialah YMM Almarhumah Tuanku Ampuan Bariah, perkahwinan Almarhum Sultan Mahmud bersama Almarhumah tidak dikurniakan dengan cahayamata.

Almarhum Sultan Mahmud Al Mukhtafi Billah Shah ibni Almarhum Sultan Ismail Nasiruddin Shah
Hasil perkahwinan YTM Sharifah Nong dengan Almarhum Sultan Mahmud, pasangan diraja ini dikurniakan dengan 6 orang cahaya mata iaitu 3 orang putera dan puteri iaitu :

  1. YAM Tengku Kemala Puteri, Almarhumah Tengku Dato Hajjah Farah Quraishiyah Puteri binti Almarhum Sultan Mahmud Al Mukhtafi Billah Shah. Diputerikan pada 1 Januari 1961. Baginda mangkat pada 25 Februari 2001.
  2. KDYMM Al Watiqu Billah Sultan Mizan Zainal Abidin ibni Almarhum Sultan Mahmud Al Mukhtafi Billah Shah. Diputerakan pada 22 Januari 1962.
  3. YAM Tengku Norhana Fathiah Puteri binti Almarhum  Sultan Mahmud Al Mukhtafi Billah Shah. Diputerikan pada 12 Ogos 1964.
  4. YAM Tengku Rahimah Puteri binti Almarhum  Sultan Mahmud Al Mukhtafi Billah Shah. Diputerikan pada 8 Februari 1966.
  5. YTM Tengku Seri Bendahara Raja, Tengku Mustaffa Kamel ibni Almarhum  Sultan Mahmud Al Mukhtafi Billah Shah. Diputerakan pada 1 April 1968.
  6. YTM Tengku Seri Panglima Raja, Tengku Baderul Zaman ibni Almarhum  Sultan Mahmud Al Mukhtafi Billah Shah. Diputerakan pada 10 November 1974.
Anakanda YTM Tengku Besar Terengganu
YAM Tengku Rohana Puteri (dua dari kiri), YAM Almarhumah Tengku Farah Quraisyiah (tiga dari kiri), KDYMM Sultan Mizan (empat dari kiri), YAM Tengku Rahimah Puteri (dua dari kanan).

Foto : Allahyarham Tengku Ismail Su
YTM Tengku Seri Bendahara Raja
Tengku Mustaffa Kamel ibni Almarhum  Sultan Mahmud Al Mukhtafi Billah Shah
YTM Tengku Seri Panglima Raja
Tengku Baderul Zaman ibni Almarhum  Sultan Mahmud Al Mukhtafi Billah Shah 
 
Pada 4 Mac 1999, beliau dengan rasminya dianugerahkan dengan gelaran Tengku Besar Terengganu dengan panggilan hormat Yang Teramat Mulia. Beliau telah dianugerahkan dengan Darjah Kerabat Terengganu Yang Amat Mulia, DK Terengganu oleh Almarhum Sultan Mahmud.

Hari ini, dalam usianya mencecah 73 tahun, YTM Sharifah Nong Al Saggof masih berupaya menghadiri majlis majlis anjuran pihak tertentu serta Istiadat Diraja. Kini, beliau menetap bersama cucundanya di Istana Al Mukhtaffi Billah yang terletak berdekatan dengan Pantai Batu Burok, Kuala Terengganu...

Istana Al Mukhtafi Billah Shah
Foto : Prince Maharum Bugis Shah
Semoga Allah Memanjangkan Usia
YTM Tengku Besar Terengganu
Sharifah Nong Fatimah binti Syed Abdullah Al Saggof.
.......................

YTM Sharifah Nong masih kelihatan anggun pada usia emasnya
Bergambar bersama anakanda, menantu dan cucundanya

Bersama cucundanya, Sharifah Liyana Munirah Al-Shahab , yang merupakan puteri kepada YAM Tengku Farah Quraisyiah
Bergambar bersama putera sulungnya, KDYMM Sultan Mizan, pada Istiadat Santapan Malam sempena Pertabalan Sultan Mizan sebagai Yang di-Pertuan Agong XIII
Bersama sama KDYMM Sultan Mizan dan KDYMM Sultanah Nur Zahirah berangkat meninggalkan Dewan Santapan Istana Maziah pada Istiadat Keberangkatan Balik Yang di-Pertuan Agong XIII dan Raja Permaisuri Agong XIII