Tuesday, November 08, 2011

ISTANA NEGARA BARU..LAMBANG KEMEGAHAN INSTITUSI BERAJA

 Assalamualaikum w.b.t.....
HUNKZ rasa semua rakyat Malaysia sudah tahu bahawa Istana Negara yang baru bakal menjadi kediaman rasmi Yang di-Pertuan Agong bagi menggantikan Istana Negara yang sedia ada sekarang..
Keputusan untuk membinanya telah dibuat memandangkan Malaysia memerlukan sebuah Istana Negara yang mempunyai keluasan yang lebih berbanding yang sedia ada.

Pandangan hadapan Istana Negara sedia ada sekarang 
Ruang Istana Negara sekarang tidak mencukupi menyebabkan dua acara terpaksa dilaksanakan dalam satu ruang...as an example Balairong Seri Istana Negara sedia ada digunakan untuk upacara pertabalan, jamuan santapan dan Istiadat Penganugerahan Darjah Persekutuan dan lain lain istiadat..

Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke 12 di Balairong Seri
Majlis Santapan Malam sempena memuliakan Majlis Raja Raja ke 224
Majlis Solat Terawih di Balairong Seri Istana Negara
Keputusan untuk membina Istana Negara baru telah dibuat oleh kabinet pada tahun 2003 dan mendapat kelulusan pada tahun 2006. Pada 13 November 2007 Yang di-Pertuan Agong ke 12 DYMM Tuanku Syed Sirajuddin telah berkenan merasmikan projek pembinaan istana ini yang menelan kos pembinaan sebanyak RM400 juta..
Arkitek yang bertanggungjawab dalam pembinaan istana ini adalah Kumpulan Seni Reka Sdn. Bhd manakala kontraktor rekaan dan bina adalah Maya Maju (M) Sdn. Bhd...Perunding landskap dalam pembinaan istana ini adalah Cerana Design Associates Sdn. Bhd....

Istana Negara baru ini mempunyai ciri ciri binaan Islam dengan adanya 21 buah kubah dan kubah utamanya adalah setinggi 40 meter atau setinggi 10 tingkat bangunan. Istana baru ini juga mempunya keluasan sebanyak 96.52 hektar yang mana kawasan binaan istana hanyalah sebanyak 28 hektar dan kawasan selebihnya dikekalkan sebagai taman dan zon penampan untuk tujuan keselamatan.

Upacara Jamuan Negara sempena tamatnya pemerintahan DYMM Tuanku Mizan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke 13 dan DYMM Tuanku Nur Zahirah sebagai Raja Permaisuri Agong ke 13 pada Disember ini merupakan istiadat rasmi negara yang pertama mengambil tempat di istana ini..

Now, jom kita saksikan kemegahan,kemewahan dan kecantikan seni bina dalam Istana Negara baru yang terletak berhampiran Jalan Duta, Kuala Lumpur..

"Grand Staircase"...
binaan ini pada HUNKZ ada sedikit persamaan dengan "Grand Staircase" Istana Buckingham di London..
tetapi binaan di Istana Negara ini nampak much simple dan penuh dengan ukiran yang melambangkan identiti bangsa Melayu
"Grand Staircase" dalam Istana Buckingham, London
Balairong Seri
Ruang Balairong Seri dalam Istana Negara baru ini lebih besar ruangnya dan binaan singgahsana tidak banyak perubahan berbanding Istana Negara Jalan Syed Putra..
Balairong Seri dalam Istana Negara sedia ada di Jalan Syed Putra
Bilik Singgahsana Kecil..
Nampak lebih indah dan elegan serta lebih luas berbanding dengan Bilik Singgsana Kecil di Istana Negara Jalan Syed Putra..
Bilik Singgahsana ini menjadi tempat dimana Istiadat Mengangkat Sumpah dan Istiadat Penyerahan Watikah Perlantikan TYT Tuan Yang Terutama, Menteri Kabinet, Duta Duta Besar dan Hakim Hakim.
Balai Singgahsana Kecil Istana Negara Jalan Syed Putra
Dewan Santapan Utama
Susun atur dalam dewan ini agak sama dengan susun atur dalam Dewan Santapan Utama di Istana Iskandariah,  Kuala Kangsar Perak
Dewan Santapan Utama di Istana Iskandariah

Dewan dewan Mengadap dalam Istana Negara baru..





.............................................................................................

Ruang ruang lain dalam Istana Negara baru..

"Hallways"
Kamar Peraduan Diraja
"Royal Closet"